Autorica
Suzana Mihalić u ovom članku govori o važnosti i fazama dječjeg crteža, te o
upotrebi istog u psihologiji.
Zanimljivo
je koliko dječiji crtež može otkriti o dječjem psihičkom stanju, te njegovoj
inteligenciji. Također može puno pomoći u otkrivanju djetetovih problema i
strahova nakon teškog traumatičnog događaja.
Dječji crtež
sredstvo je komunikacije djeteta i okoline, njime dijete sazrijeva i
predstavlja ugodnu aktivnost. Može se podijeliti u četiri faze razvoja. U prvoj
fazi koja se naziva faza šaranja ili slučajni realizam, a traje od 1.-3.
godine, dijete crta zbog ugode u motoričkim aktivnostima i nekontroliranim
pokretima. U ovoj fazi djetetov crtež nije prepoznatiljiv, te ga treba pustiti
da uživa u šaranju i ne usmjeravati ga
na crtanje određenih oblika. Druga faza je faza simboličkog crtanja ili
neuspjeli realizam traje od 3.-6. godine djetetova života. U njoj se javlja
ideja i namjera da se nešto nacrta. Dijete boje korisi emocionalno, te u prvi
plan stavlja najvažnije detalje dok su ostali sa strane ili ih uopće nema. Pred
kraj ove faze djeca pažnju posvećuju detaljima u kojima se javljaju izobličenja
i pretjerivanja. Treća faza odnosno faza realističnog crtanja jako je važna jer
djeca u njoj oponašaju drugu djecu te crtaju ono što vide. Crtež je realističan
i bogat detaljima, te nema prostorne perspektive. Većina djece ostaje u ovoj
fazi. U četvrtu fazu, koja se naziva faza umjetničkog crtanja, ulaze samo
izuzetno talentirana i zainteresirana djeca ili djeca koja imaju specifične
sposobnosti.
Dječiji
crtež može se koristiti i u psihologiji kao dijagnostičko i terapijsko
sredstvo. Ono može kao dijagnostičko sredstvo biti pokazatelj motoričkog,
intelekualnog i kognitivnog razvoja, te zrelosti. Ne može se reći da postoji
crtež ili neki element koji pokazuje određenu djetetovu emociju, ali postoje zakonitosti
pri interpretaciji koje mogu ukazivati na njihove osjećaje. Pa tako veličina
pojedinog člana obitelji ili prijatelja govori o njegovoj važnosti i dominantnosti,
isto tako crnom bojom djeca najčešće crtaju stvari ili osobe koje su im
nesimpatične ili mračne. Ne treba brzati sa tumačenjem crteža. Uvijek treba
sagledati kontekst u kojem je crtež nacrtan i
pitati dijete što je nacrtalo.
Kao terapijsko sredstvo crtež pomaže u otkrivanju djetetovih osjećaja i
strahova nakon neke velike traume.
Kao buduću
učiteljicu zainteresiralo me što nam sve crtež može reći o djetetovim osjećajima,
problemima, te njegovom intelektualnom, motoričkom i kognitivnom razvoju. Smatram
da je jako važno pratiti djetetove osjećaje. Ponekad djeca iz nekog svog
razloga ne žele reći što ih muči no to možemo otkriti iz njihovih crteža. Crtež
im može puno pomoći u izražavanju njihovog mišljenja i viđenja svijeta, te im
razvija kreativnu stranu mozga. S crtežom imaju više mogućnosti za izražavanjem
i lakše im je nego kad ih neko ispituje o problemima ili osjećajima. Mislim da
bi se djecu trebalo poticati na više
crtanja i kombiniranja boja jer tako laše uočavaju i na zanimljiviji način se
suočavaju sa mnogim situacijama s kojima se susreću svakodnevno.
Ovaj članak možete pronaći na:
Autor je uklonio komentar.
OdgovoriIzbrišiMislim da je potrebno djeci dati što veću slobodu kad je u pitanju likovno izražavanje, ne stavljati ih u okvire i govoriti "kako se sto crta"..upravo iz gore navedenog razloga..kroz njihove crteže možemo puno naučiti o djetetovoj osobnosti,problemima koji ga muče i slično. ali samo ako ga pustimo da crta što želi i kako želi.
OdgovoriIzbrišiIako je ovo super način da se sazna više o djetetu, meni ovo lici na manipulaciju. Šta ako dijete nije suglasno sa dijeljenjem svojih unutrašnjih emocija?
OdgovoriIzbrišiNije manipulacija iz vrlo jednostavnog razloga, nisi mu rekao što da crta već dao da crta da bi ga opustio itd. A ako se i traži nešto, tipa nacrtaj obitelj, dijete crta ono sto ono smatra obitelji. Plus, kako je manipulacija nešto što se koristi da bi djetetu bilo lakše, to je jednostavno prilagođavanje djetetu.Brojne studije su dokazale da su djeca izrazito sklona projiciranju svog unutrašnjeg svijeta preko kreativnih radova :D
OdgovoriIzbrišiU najmlađoj dobi, djeca sve svoje emocije iznose preko crteža. Tako možemo saznati da li je dijete ljuto, isfrustrirano, sretno i zadovoljno. Mislim da je nama kao budućim roditeljima,ali i učiteljica/cama bitno da razumijemo dječje crteže. Odličan članak i osvrt, kolegice :)
OdgovoriIzbrišiJako mi se sviđa odabir članka. Iznimno kreativna tema na koji si dala jako lijep osvrt. Također smatram da djeca izražavaju svoje emocije i osjećaje putem crteža te da je crtanje jedan način "izbacivanja emocija" što je jako bitno za djetetov razvoj. Nakupljanje osjećaja ne vodi ka ničemu korisnom, dapače, ono može fizičku štetu napraviti djetetu.
OdgovoriIzbrišiSviđa mi se tema članka i slažem se sa svime što piše u članku. Crtežom dijete može izreći puno toga te na taj način može maštati i stvarati sliku svog imaginarnog svijeta. Također smatram da se crtežom dijete razvija na različite načine što je jako pozitivno. Odličan zaključak na kraju članka!
OdgovoriIzbrišiPozdrav, Mia :)
Bok Dora,
OdgovoriIzbrišijako mi se sviđa tema i o njoj bi se dalo raspravljati.
U potpunosti se slažem da bi djecu trebalo poticati na crtanje i za to imam nekoliko argumenata:
1.) Ako je dijete pod stresom, crtanje ga može opustiti i rasteretiti stresa.
2.) Ponekad djeca imaju poteškoća u govoru jer ne znaju kako bi se izrazila i upravo zato im crtanje pomaže da iskažu svoje emocije.
3.) Crtanje kod djece pobuđuje kreativnost i razvija motoričke sposobnosti.
Ne kaže se uzalud: "Slika govori tisuću riječi."